I dag skulle vi være lidt kulturelle og lære lidt om Borneos oprindelige befolkning.
Den bestod af en del forskellige stammer heraf 2 stammer der var hovedjægere. En af disse stammer kom oprindelig fra filippinerne. Man brugte hovederne som prestige. De blev hængt op i ens hus og skulle symbolisere, magt, kampstyrke og styrke som stamme. Det indgød respekt og man skulle udvise respekt, når man kom i et hjem, hvor der hang kranier i loftet.
Vi ankom til Mari Mari Culturel Village og blev hilst velkomne af høvdingen, der først skulle se os an og vurdere om vi var kunne få tilladelse til at komme ind i byen. Torben var blevet udvalgt til at være vores leder og skulle føre an for vores gruppe og derfor gå forrest ved ankomst til landsbyen. Vi blev set an hver især og vores tasker kigget efter for eventuelle våben eller andet der kunne skade byen. Heldigvis blev vi accepterede
Jeg fik desværre ikke taget billede af Torben der blev godkendt af høvdingen, for på det tidspunkt var jeg faktisk lidt i tvivl om om det var at gå for tæt på. Det viste sig at være spil for galleriet og det kunne jeg roligt have gjort. De var ret gennemførte
Vores kvindelige guide hed Honey og var selv fra en af Borneos stammer. Man fastholder stadig, den dag i dag, hvilken stamme man kommer fra. Der er ikke ret mange malajer på Borneo, men børnene bliver undervist på malaysisk i skolerne og dette betyder en potentiel udradering af alle stammesprogene. Der var oprindeligt 80 forskellige sprog og 100 dialekter.
Mari Mari Culturel Village http://beautifulkk.com/2009/03/27/mari-mari-cultural-village/ blev lavet for at fortælle om de oprindelige traditioner og levevis i gamle dage og herved fastholde noget af historien, også i fremtiden. Både for efterkommere og selvfølgelig andre besøgende. ”Mari Mari” betyder kom kom! Og symboliserer at vi er meget velkomne i byen og til at lære om livet på Borneo i gamle dage. Byen viser de 5 største etniske stammers oprindelige huse og vi fik fortalt hvordan man levede.
Det første hus tilhørte den største stamme ”Dunsun” og her boede man typisk 3 generationer sammen i et hus. Hvis den 4. generation kom til, byggede man et nyt hus koblet på det oprindelige hus. Der var en hems hvor husets kvinder og især ugifte piger sov. Det var en stige op til hemsen som blev trukket op på hemsen, når alle pigerne var kravlet op. Drengene og mændene sov på gulvet nedenunder for at beskytte huset og pigerne. Køkkenet var i et separat værelse. Huset var bygget af ca. 90% bambus.
Det andet hus var et langhus. Her var der et rum til den enkelte familie. Her sov forældrene og de små børn, men som i det første hus, sov pigerne for sig selv på en hems, hvor stigen blev trukket op. Der var værelser til den ene side og en mellemgang i midten, til den anden side var der lige som en repos hele vejen gennem huset. Her sad kvinderne og arbejdede i løbet af dagen. Det var også her mændene især de ugifte sov for at beskytte pigerne og huset. Her boede flere familie sammen og en landsby bestod typisk af 1-3 langhuse.
De andre huse varierede lidt i udformning og byggematerialer, men typisk lå de alle hævet over jorden, så man skulle op ad en stige for at komme ind. En del af dem brugte bark til at dække væggene med og i flere lag, så hovedjægernes giftige pile ikke kunne trænge igennem, hvis man blev angrebet.
Det var lavet forskellige aktivitetssteder, hvor vi kunne prøve forskellige ting eller kigge på.
Der var ”Bamboo Cooking” hvor man skulle lave sin egen mad i et bambusrør. Det var mændene i vores fælles gruppe, som blev udvalgt til at stå for madlavningen. Hvilket for nogle af de andre var til stor morskab. Vi færdiggjorde den ikke selv, men vil få den at spise til vores frokost.
Ved en anden bod fik vi fortalt og vist hvordan man lavede den lokale risvin “Montoku”. Nogle af stammerne var meget drikfældige og festglade. og risvinen kunne få en alkoholprocent på 60-70 %, hvis den fik lov til at stå i lerkrukken længe nok. Den vi smagte var på ca. 10-16 %, og som Torben meget poetisk sagde, så smagte det som ”en dårlig tur til Spanien!”
Man brugte bark til at sy tøj af . Vi fik en demonstration af hvordan man behandlede barken for at gøre den smidigere og tyndere.
Den ene af stammerne var muslimer (det var dem der oprindeligt kom fra filippinerne) og her fik vi vist hvordan man lavede en bestemt slags ”netkager” ud af rismel, kokosmælk og sukker. Dejen blev hældt i wokken gennem en kokosskal, der havde huller i bunden som en si. Herved kunne man lave tynde stråler af dejen. De lignede nærmest sådan en pakke tørrede krøllede nudler, som man kan købe i Netto. De smagte rigtig godt og var helt gyldne og knase sprøde.
Det sidste hus vi så, indeholdt en slags trampolin midt i huset. Denne blev brugt ved specielle lejligheder, til en form for konkurrence i hvem der kunne hoppe højt op og røre en tingest der hang oppe under loftet. Det var rimelig svært, Torben og jeg prøvede begge to.
Der blev også lavet henna tatoveringer. Det var Jesse og jeg, der blev pyntede.
Rundvisningen sluttede med traditionel dans fra de forskellige stammer. Vores guide var også med til at danse. Det var slagstøjmusik med gong gonger , bambustrommer og nogle andre metaltrommer (de mindede lidt om flaskemanden i Australien ;-)) Der var mændene der var primære dansere og damerne lidt mere dæmpede. De brugte lange bambusstave, der ligger på gulvet. De blev slået sammen i en rytme, og danserne hopper så ud og ind i mellem bambusstængerne. Det ser sjovt ud og de kan bare gøre det hurtigt. Efter dansen var der frokostbuffet hvor vi også fik smagt på vores egen bambusmad.
Vi blev kørt tilbage til hotellet, og der blev stillet mange spørgsmål om hovedjægerne på vejen. Torben kørte med bussen videre ind til byen, for at hæve penge og proviantere til i morgen. Imens tog ungerne og jeg en dukkert i poolen og endnu en da Torben kom tilbage.
Gik på værelset for at booke vores næste flyveture. Tilbage til KL og videre til Chiang Mai i Thailand. Det var noget besværligt for hjemmeside ville ikke registrere os som kunder, så alle oplysninger skulle tastes 2 gange. Det tager tid, når der er 4 personer ser skal registreres. Men det blev klaret!
Kl. 17.30 blev vi hentede af en vogn, for vi var blevet inviteret på middag af ”Wildlife Expeditions”, fordi vi havde købt så stor en pakke.
Først blev vi kørt ud til en flot høj og rund bygning, som er symbolet på Sabahs selvstændighed. Bagefter holdt vi fotostop ved ”City Mosque” http://www.kotakinabalu.com/cmarter.asp?doc=2483. Denne moske kan rumme 12.000 bedende på en gang. Det er kutyme at give en donation, når man er i moskeen og her har man simpelthen opstillet en hæveautomat, for så kan man ikke undskylde sig med at man ikke har kontanter
Videre til ”Signal Hill”, et udsigtspunkt over byen. En stor del af Kota Kinabalu er inddæmmet land. Man har derfor lavet en lov, der siger at man højst må bygge op til 30 etager. Jesse var tæt på at træde ind i en filmoptagelse på stedet, men vi fik standset ham i tide
Da vi havde nydt udsigten kørte vi videre til ”Tajung Aru Seafood Restaurant” http://www.first-beach.com/tas.html, hvor vi skulle spise. Vi havde bestilt mad i forvejen, så det skulle være lige til at gå til. Torben havde bestilt kinesisk, ungerne skulle have italiensk og jeg skulle have malaysisk. Jeg fik en suppe med det samme og efter lidt tid fik ungerne også suppe. Mens ungerne nød deres suppe kom min hovedret…Torben havde stadig ikke fået noget mad. Han havde kun fået en kom te – og han var ikke engang syg!! Så fik ungerne deres hovedret og Torben havde stadig ikke fået noget. Endelig skete der noget og han fik det hele på en gang, både forret og hovedret. Han ventede mere end 3o min efter jeg havde fået min forret før der skete noget. Heldigvis var der underholdning i form af traditionel dans, mens vi spiste. Det var både godt og skidt, for det gjorde at ungerne ikke fik spist så meget og Torben havde kun 20 min til at kaste maden indenbords inden vores guide kom for at hente os.
Man kan godt mærke at man bliver lidt immun over for gentagelser og vi har efterhånden set dans flere gange. Dansen i formiddags var alletiders. Denne omgang manglede sjæl! En af danserne tyggede tyggegummi – det spiller altså ikke :-?
På vejen hjem havde vi fotostop ved en ”vandby”. Den ene af Borneos stammer levede både til vands og til lands. Halvdelen levede og boede i både på vandet. De troede at vandet var for de levende og landet for de døde. Nu om stunder lever de i huse på pæle ude i vandet og kommer kun på land for at begrave deres døde, for at hente vand og brændstof og for at handle deres varer.
Set i bakspejlet kunne vi godt have undværet aftenturen og slappet af inden vores store udflugt de næste mange dage. Næste gang er vi bedre forberedte og beder om lidt ekstra rabat i stedet.
Børnene blev puttet, vi fik pakket og ploaded billeder og indlæg på blokken.
Se flere billeder fra dagen på galleriet